<< 6. tétel |
Johannes BRAHMS: Német requiem
7. tételA 6. tétel hatalmas C-dúr zárlata, és egy 1 ütemes zenekari felvezető után a szoprán rögtön belekezd az F-dúr témába. Ezt a hangnemi fordulatot zárlatoknál feszültség - oldás viszonylatban használjuk. Bár a harmóniai rendet szokás így kialakítani, hogy az utolsó előtti tétel rávezet az utolsóra, az idézetek közelsége miatt itt mégis mintha plusz jelentéssel bírna. Mintha a felolvasó az idézetek közé beékelné kommentárként, hogy "mindezekből következően tehát".
"Selig sind die Toten, die in dem Herren sterben von nun an."
(Boldogok a holtak, akik az Úrban halnak meg mostantól fogva.)
A szoprán után a basszus is elénekli a témát, majd rövid kórus kidolgozás következik.
Ekkor, ahogy az első tételben is, megáll a zene, és így, nyomatékosságot követelve magának folytatódik az idézet:
"Ja, der Geist spricht, daß sie ruhen von ihrer Arbeit; denn ihre Werke folgen ihnen nach."
(Bizony, a Lélek azt mondja, hogy ők megnyugosznak az ő fáradságuktól; és az ő cselekedeteik követik őket. Jel, 14,13)
Ez a középrésze a tételnek, a visszatérésben a tenor énekli a témát, majd egyszer csak történik valami:
A nagy crescendonak nincs különösebb jelentősége, viszont ami utána van, az már ismerős lehet valahonnan. Az első tételben hangzott el ez a téma, csak ott még "Selig sind die da Leid tragen" (Boldogok, akik szomorkodnak (fájdalmat viselnek)) szöveggel. (utolsó előtti zenei idézet) Ezek szerint a nagy crescendonak figyelemfelkeltő szerepe lehet. Nézzük mi történik ez után! Lehet, hogy lesz még több utalás egy hasonló figyelemkeltő fordulat után?
Beigazolódott a sejtésem, hiszen itt az egész művet nyitó "selig sind" motívum két változatával, és az előbb megfigyelt alt-tenor idézettel találkozhattunk. Több találós kérdést nem teszek fel, elárulom, innen már szinte hangról hangra megegyezik a coda az első tétel codájával, a szöveg azonban itt már: "Selig sind die Toten, die in dem Herren sterben." (Boldogok a holtak, akik az Úrban halnak meg.)
Nagy Attila
<< 6. tétel |